Uncategorized

De juiste vetten

Keto betekent meer vet eten en daarbij is het wel handig om te weten welke vetten goed voor je zijn en welke niet. De onderstaande regels zijn een leidraad bij het kiezen van de juiste vetten:

  • Tijdens het koken gebruik je het beste verzadigde oliën en vetten. Denk daarbij aan: (biologische) reuzel, ghee (ongeklaarde boter), roomboter, (biologisch) rundervet, kokosolie, cacao boter en rode palmolie. Met betrekking tot kokosolie raad ik aan om zoveel mogelijk de extra virgine soort te gebruiken. Ook pure MCT olie is een goede keuze.
  • Voor lichte bereidingswijzen zoals wokken of grillen in de oven van groenten maar ook als dressing op salades gebruik je het beste enkelvoudige onverzadigde vetten zoals extra virgine olijfolie, avocado olie of macadamia olie.
  • Oliën en vetten met veel meervoudig onverzadigde vetzuren zijn vooral geschikt voor salades en andere koude gerechten. Denk daarbij aan noten-en zadenoliën (walnoot, amandel, hazelnoot, lijnzaad en pompoenpit).
  • Eet meer omega 3-vetzuren, vooral van dierlijke bronnen, en vermijd een te hoge inname van omega 6-vetzuren (bijvoorbeeld van sesamolie of amandelolie).
  • Gebruik nooit: margarine en/of olie van zonnebloem, koolzaad, saffloer, soja, katoenzaad en druivenpit. Deze oliën zijn zwaar bewerkt of genetisch gemodificeerd of ze hebben een heel ongezonde verhouding tussen omega 3 en omega 6.