Uncategorized

Zoetstoffen

Alhoewel het uitstekend mogelijk is een ketogeen dieet te volgen zonder het consumeren van keto-vriendelijke zoetstoffen vinden veel mensen het toch prettig te weten welke zoetstoffen zij kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld het bereiden van keto-desserts of het bakken van keto brood of andere keto producten.

De algemene stelregel is dat ALLE suiker dient te worden vermeden op een ketogeen dieet. Tot de suikers rekenen wij, naast de reguliere tafelsuikers, ook:

  • (rauwe) honing
  • melasse
  • dadelsiroop
  • rijstmoutstroop
  • ahornsiroop
  • kokosbloesemsuiker
  • agave siroop

Suiker = suiker, ook al hangt er een ‘gezondere optie’ label aan en wordt het in bijvoorbeeld Paleo wel gebruikt.

Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, sucralose, sacharine, maltitol, acesulfaam-K en alle (al dan niet keto-vriendelijke) zoetstoffen met toegevoegde dextrose of maltodextrine dienen ook vermeden te worden. Ze zijn chemisch bewerkt en kunnen darmklachten, migraine, ‘cravings’ en gewichtstoename veroorzaken. Kortom, zij zijn een aanslag op je gezondheid en horen niet thuis in een gezond voedingspatroon.

De volgende keto-vriendelijke zoetstoffen kun je wel gebruiken:

  • Stevia
  • Erythritol
  • Swerve
  • Luo han guo (monk fruit)
  • Xylitol
  • Zoetstoffen op basis van inuline
  • Yacon siroop (maar met mate)

Voor alle keto-vriendelijke zoetstoffen geldt dat je zelf moet experimenteren wat het beste bevalt zowel in smaak als in gebruik voor de verschillende doeleinden.

Een zeer uitgebreide (Engelstalige) uitleg over de verschillende soorten vind je hier.