Uncategorized

Alcohol en keto

Alcohol en keto: het is nogal een ding voor veel mensen en ik krijg er dan ook behoorlijk wat vragen over. De meest gehoorde zijn:

  • Heeft alcohol consumptie een negatief effect op mijn gewichtsverlies?
  • Als het eerste inderdaad het geval is…kan ik dan echt nooit meer alcohol drinken?

De bottom line

Wat ik graag als eerste wil meegeven is het volgende: alcohol is echt geen sociale verplichting, het moet altijd een persoonlijke keuze zijn. Niemand zou zich zich gedwongen moeten voelen om mee te doen met drinken, het moet iets zijn waar je zelf plezier aan beleeft en niet gebruikt worden als een omgangsstrategie. Het is daarom altijd okay om gewoon nee te zeggen, zonder tekst en uitleg. En een ketogene leefstijl zonder alcohol is niet alleen heel normaal, maar waarschijnlijk ook het beste voor jouw gezondheid.

Dat gezegd, hier zijn wat basis feiten om in je achterhoofd te houden als je overweegt om alcohol te drinken bij een ketogene leefstijl:

  • het is altijd het beste om alcohol geheel te vermijden in de begin fase van je keto dieet en/of tot je geheel keto adapted bent;
  • iedereen met een serieuze medische aandoening, bijvoorbeeld aan de nieren of lever, dient alcohol volledig te vermijden of op zijn minst te bespreken met zijn of haar arts;
  • gematigdheid is een belangrijke factor, niet alleen omdat ieder alcoholisch drankje in je macros moet passen, maar ook omdat je altijd alert moet zijn als het gaat om verslavingspatronen;
  • houd er rekening mee dat je alcohol tolerantie beduidend lager is als je in ketose bent, of beter gezegd: je wordt sneller dronken met een veel kleinere hoeveelheid;
  • vermijd alle suikerige alcoholische dranken en drink alleen de drankjes die het laagst zijn in koolhydraten (klik hier voor een volledige lijst);
  • regelmatige alcohol consumptie kan inderdaad gewichtsverlies vertragen of zelfs stilzetten: je lichaam geeft altijd aan alcohol de voorkeur als energiebron in plaats van aan vet. Als je merkt dat je gewichtsverlies stagneert door het drinken van alcohol minder dan of stop er geheel mee;
  • probeer de combinatie alcohol/grote maaltijden te vermijden;
  • als je besluit om geen alcohol te drinken maak dan niet de fout om over te stappen op (light) frisdranken; drink in plaats van alcohol (mineraal) water, water dat is getrokken met bijvoorbeeld fruit of munt (klik hier voor recepten), groene of zwarte thee en koffie.

Meer informatie nodig over alcohol en keto? Klik dan hier, hier en hier