Uncategorized

Wanneer is keto dan…keto?

‘Ik volg nu al een tijdje een keto leefstijl en ik ben ook lid van een aantal online keto groepen. Ik vind het erg fijn om over keto te praten met gelijkgestemden en ik krijg ook erg veel nuttige informatie via die groepen. Het valt mij wel op dat er er soms verwarring en misverstanden ontstaan over wat keto nou eigenlijk is. Voor mijzelf weet ik het wel, het draait allemaal om gezond eten, dus geen bewerkt voedsel bijvoorbeeld. Maar ik hoor dan weer veel mensen beweren dat zij een keto leefstijl volgen terwijl zij dus wel zwaar bewerkt voedsel eten. Is er een simpele manier om uit te leggen wat de verschillen zijn?

Hele goede vraag! Verschillende mensen, verschillende opvattingen en in de keto wereld is dit dan ook een vast gegeven: er zijn gewoon heel veel verschillende theorieën over hoe een keto leefstijl er uit zou moeten zien. En eerlijk is eerlijk, door mijn jarenlange studie en eigen experimenten ben ik zelf ook tot de conclusie gekomen dat er niet één specifiek ketogene leefstijl is dat bij ieder mens past.

Dat gezegd, ik leer mijn cliënten wel altijd vanuit de basis: laag koolhydraat, gemiddeld eiwit en hoog vet. Er zijn echter genoeg andere varianten waarmee je kan experimenteren zodra je volledig keto-aangepast bent EN een bepaalde mate van metabolische flexibiliteit hebt bereikt. De varianten waar ik op doel hebben echter wel allemaal één belangrijk ding gemeen: de focus ligt altijd op gezond, onbewerkt voedsel.

Misverstand

Omdat ik zelf ook online erg actief ben begrijp ik wel waar je op doelt als je het hebt over die verwarring en misverstanden, ik merk zelfs dat discussies soms behoorlijk uit de hand kunnen lopen. Het grootste misverstand van allemaal betreft dan nog de term ‘keto’ zelf: veel mensen denken dat het een afkorting is van ‘ketose’, feitelijk is het juist de afkorting van ‘ketogeen’ en die term beslaat meer dan enkel de staat van ketose.

Vanuit die misvatting heb ik een beknopte lijst opgesteld waarin hopelijk de verschillen duidelijk worden gemaakt.

Een ketogene leefstijl in het algemeen

Iedere manier van eten waarmee je in ketose komt en dat alle inflammatoire, zetmeelrijke, suikerbevattende en bewerkte voedsel uitsluit.

Strikt of basis ketogene leefstijl
  • brengt je in ketose;
  • sluit alle inflammatoire, zetmeelrijke, suikerbevattende en bewerkte voedsel uit;
  • houdt tussen de 20-30 gram netto koolhydraten aan;
  • houdt persoonlijke macros aan voor vetten (hoog) en eiwitten (gemiddeld).
De luie ketogene leefstijl (niet aanbevolen)
  • brengt je in ketose;
  • sluit alle inflammatoire, zetmeelrijke, suikerbevattende en bewerkt voedsel uit;
  • houdt tussen de 20-30 gram netto koolhydraten aan;
  • houdt geen macros aan voor vetten en eiwitten
‘Dirty’ keto (wordt niet beschouwd als een ketogene leefstijl)

Een dieet dat over het algemeen wel laag is in koolhydraten maar waarbij je inflammatoire, zetmeelrijke, suikerbevattende en bewerkt voedsel eet zonder macros bij te houden.

‘IIFYM’ keto (wordt niet beschouwd als een ketogene leefstijl)

IIFYM staat voor het ‘If It Fits Your Macros’ oftewel ‘zolang het in je macros past’. Bij dit dieet worden macros bijgehouden terwijl je inflammatoire, zetmeelrijke, suikerbevattende en bewerkt voedsel eet.

Ik hoop dat dit een beetje een leidraad geeft voor discussies over de definitie van de term ‘keto’. Houd wel in gedachten dat het meestal niet zo gemakkelijk is om mensen te overtuigen om de dingen anders te (gaan) zien, en dat is ook oké, immers: verschillende mensen, verschillende opvattingen. Maar wie weet heb je dan in ieder geval een zaadje geplant.

Doe jij lui of dirty keto maar krijg jij daarmee niet de gewenste resultaten? Dan is het aan te raden om over te stappen op strikt keto. Vraag vandaag nog een adviesgesprek aan: samen kijken wij dan welke aanpak het beste aansluit bij jouw specifieke situatie.