Uncategorized
Leave a Comment

Haaruitval bij keto

Wanneer je overstapt naar een keto leefstijl zul je veel veranderingen ervaren, zowel fysiek als mentaal. De meeste van die veranderingen zijn positief maar ik krijg ook een redelijk aantal vragen over sommige minder positieve, maar doorgaans tijdelijke, ervaringen. En een daarvan is haaruitval. Hier zijn mijn tips als jij last hebt van haaruitval.

Het is niet altijd de schuld van keto
Haaruitval wordt vaak genoemd, en dan met name door vrouwen, als een bijwerking van keto. Het is echter belangrijk om te weten dat haaruitval kan voorkomen bij élke vorm van snel gewichtsverlies en ook op ieder dieet, en dus niet alleen bij keto. Haaruitval als gevolg van snel gewichtsverlies wordt in de meeste gevallen minder en stopt geheel als het gewichtsverlies in snelheid afneemt en normaliseert.

Ook belangrijk om te weten: haaruitval kan natuurlijk ook hele andere oorzaken hebben. Peri-menopauze, schildklier problemen, auto-immuun aandoeningen, het begin van een erfelijke vorm van haarverlies (en let op: dit kan ook voorkomen op jongere leeftijd), stress maar ook eerdere door dieet ontstane voedingstekorten. Het hoeft dus niet altijd te maken te hebben met de verandering in je dieet, het is soms echt toeval.

Eet je wel genoeg?
De hoofdoorzaak van haaruitval gedurende een keto dieet is eigenlijk bijna altijd dat er simpelweg te weinig gegeten wordt. Vooral vrouwen hebben de neiging om geheel onnodig hun calorie inname te verlagen. Een voorgeschiedenis van jojo diëten waarbij calorie restrictie bijna altijd de norm is ligt daar natuurlijk aan ten grondslag.

Ik kan echter niet genoeg benadrukken dat alhoewel het keto dieet een eetlustremmend element bevat het zeer zeker niet de bedoeling is dat je extreem weinig eet. Macros met een klein tot hóóguit gemiddeld calorie tekort is de norm en het is ook altijd de bedoeling dat je dagelijks je volledige macros eet. Extreem weinig eten, ook op keto, zal je lichaam er toe aanzetten om alle beschikbare voedingsstoffen te gebruiken voor de levensondersteunende functies van het lichaam. En je snapt wel: haar is niet levensondersteunend.

Dus los van wat er verder nog met je lichaam gaande is dat haaruitval kan veroorzaken, de basis van gezond groeiend haar ligt altijd in:

  • een niet te groot calorieën tekort;
  • voldoende eiwitten;
  • zoveel mogelijk van de dagelijkse 25 gr netto koolhydraten eten middels gezonde groenten.

Supplementen
Wat nu als je constateert dat je milde haaruitval hebt ondanks dat je de macro regels volgt en er op het eerste gezicht verder geen heel overduidelijke oorzaken zijn? Dan zou je supplementeren met biotine en/of collageen kunnen overwegen. Van beide zijn veel verschillende soorten op de markt verkrijgbaar en of het werkt is erg persoonsafhankelijk. Experimenteren dus!

Je zou ook kunnen overwegen om vitamine D3 te gaan slikken: een D3 tekort is bijzonder vaak voorkomend en kan ook zeker bijdragen aan haaruitval. Wil je zeker weten of er bij jou sprake is van een vitamine D3 tekort en in welke mate dan raad ik je aan om dit te laten testen.

Jodium tekort
Een iets serieuzere, maar vaak voorkomende oorzaak van haaruitval is een jodium tekort. Jouw schildklier heeft jodium nodig om de benodigde hormonen te produceren voor de groei en herstel van beschadigde cellen én voor de ondersteuning van een gezonde stofwisseling. Lage jodium gehaltes kunnen daarom bijdragen aan haaruitval.

Onthoud wel dat een jodium tekort niet alleen voorkomt bij mensen op een keto dieet, het is juist een breed voorkomend probleem: schattingen zijn dat wereldwijd één op de drie mensen in een bepaalde mate jodium tekort komt. Om te achterhalen in hoeverre dit voor jou geldt zou je kunnen overwegen om dit te laten testen.

Als jij al vermoedt dat er bij jou sprake is van een jodium tekort gebaseerd op bepaalde symptomen (zie hier) dan zou je kunnen overwegen om LoSalt met jodium toe te voegen aan je dieet: een of twee keer per dag de helft van een klein theelepeltje toevoegen aan een glas water is doorgaans voldoende. Deze vorm van Losalt is, naast de reguliere vorm, gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.

Andere bronnen van jodium zijn:

  • zeewier
  • kabeljauw
  • yoghurt
  • garnalen
  • eieren
  • tonijn uit blik

Mocht je je nou echt grote zorgen maken over jouw haaruitval dan is het altijd raadzaam om contact op te nemen met de huisarts, zeker als je schildklier- of andere medische problemen vermoedt.

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat het dan weten hieronder in de comments.

Stel je je vraag liever privé? Dat kan natuurlijk ook, gebruik daarvoor het contact formulier.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.