Uncategorized
Leave a Comment

Tips in tijden van Corona

Het zijn bijzondere tijden en waarschijnlijk loopt ook jouw leven nu even niet zoals je dat gewend bent: verplicht thuiswerken, minder tot soms helemaal geen live sociale contacten en misschien ervaar je nu ook wel extra stress. Het zouden zomaar redenen kunnen zijn voor jou om van keto af te stappen maar doe dat juist niet: een gezond dieet dat bestaat uit onbewerkte producten en bovendien laag in koolhydraten geeft jouw immuunsysteem juist nu wat het nodig heeft.

Houd de keto leefstijl dus gewoon vol, je hebt er echt alleen maar baat bij!

Supplementen

Blijf goed opletten dat je geen symptomen krijgt van de keto flu: zout, kalium en magnesium moeten altijd op peil blijven. Volg daarom onderstaande richtlijnen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden zoals hieronder vermeld zijn slechts gemiddelden, jouw behoefte kan echter van dag tot dag verschillen en is bovendien afhankelijk van jouw bio-chemische individualiteit en voeding. Het is daarom beter om goed naar je lichaam te (leren) luisteren en niet uitsluitend uit te gaan van nummers.

1 magnesium tekort: o.a. hoofdpijn, beenkrampen, weinig energie
neem een goed ’schoon’ merk magnesium in pilvorm, gebruik magnesium olie spray op de huid of neem een voetbad met Epsom zout
aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium: 300-500 mg

2 kalium tekort: o.a. hartkloppingen, zwak gevoel, weinig energie
voor kalium kan je prima LoSalt (verkrijgbaar bij alle supermarkten) gebruiken, 1 of 2 keer per dag een half theelepeltje is voldoende in geval je symptomen krijgt
aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: 3000-4000 mg

3 zout tekort: o.a. zwak gevoel, weinig energie, licht gevoel in het hoofd, duizelig bij snel opstaan
zorg dat je je maaltijden voldoende zout met Himalaya zout, eventueel kan je wat zout in een bakje doen en van een natte vinger likken
aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: 3000-5000 mg

Andere supplementen waar je nu aan zou kunnen denken zijn vitamine C, vitamine D3 en Echinacea.

Wat kan je nog meer doen?

  • Houd goed afstand van anderen als je in het openbaar komt; of dat nou in de supermarkt is, op je werk of zelfs buiten: denk aan die 1,5 tot 2 meter afstand. Blijf vooral ook vasthouden aan de regel dat je in je elleboog hoest en niest of in een papieren zakdoekje, dat je uiteraard meteen erna weggooit. Vergeet ook het handen wassen erna niet!
  • Blijf goed water drinken;
  • Blijf ook in beweging: probeer in ieder geval iedere dag buiten te wandelen zolang dit is toegestaan maar denk ook aan trainen thuis;
  • Zorg dat je gevarieerde maaltijden eet, probeer niet te vervallen in iedere dag hetzelfde; klik hier voor de voedsellijst;
  • Rook jij? Dan is dit het moment om te stoppen!
  • Zorg voor een goede nachtrust en vooral voor een routine daarin: ga iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Geef niet toe aan het idee dat je nu wel lekker lang kan uitslapen of extra laat naar bed kan gaan;
  • Zorg dat je virtueel contact houdt met je naasten; een belletje, een video gesprek of gewoon elkaar even appen, het maakt dat niet alleen jij maar ook anderen even de zinnen kunnen verzetten;
  • Zorg dat je je handen regelmatig met zeep wast;
  • Gebruik jij medicijnen voor bijvoorbeeld diabetes? Wees dan extra voorzichtig met je dieet: hou het bij 3 gezonde maaltijden per dag en eet geen tussendoortjes;
  • Maak van de nood ook een deugd: je kunt je dagen nu wel slijten met veel Netflix kijken naast je thuiswerk maar de kans is groot dat je je daar behoorlijk lamlendig van gaat voelen; ga dus actief aan de slag in huis: pak klusjes op die er al veel te lang liggen, ga lezen, leer een nieuwe taal, probeer nieuwe recepten uit of begin met een creatieve hobby. Variatie in je dagelijks bezigheden zorgt ervoor dat een gedwongen thuisblijven minder akelig voelt;
  • Volg altijd de richtlijnen van het RIVM als je denkt dat je symptomen van het virus hebt.

Heb jij ondersteuning nodig om keto vol te houden in deze tijd? Dan kan je natuurlijk altijd mijn hulp inschakelen. Dat hoeft niet meteen met een coaching pakket, je kunt ook een los consult bij mij boeken. Kijk voor meer informatie hier.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.