Uncategorized
Leave a Comment

Keto en chronische stress

Stress maakt voor iedereen op de een of andere manier deel uit van het dagelijks leven: zorgen dat je je werk op tijd af hebt, de zorg voor het gezin, een drukke agenda, het hoort er allemaal bij. Chronische of zware stress echter is een heel andere kwestie en kan zowel de gezondheid als gewichtsverlies ernstig beïnvloeden.


Chronische stress zorgt ervoor dat jouw cortisol blijvend omhoog gaat. En helaas is het dan zo dat het ook jouw bloedsuikerspiegel laat stijgen en je ketonen gehalte verlaagt. En om deze chronisch verhoogde bloedsuikerspiegel tegen te gaan, zal je lichaam meer insuline gaan produceren. En als dat gebeurt wordt vetverbranding echt een probleem.


Je begrijpt dus wel dat het verminderen van je stressniveau belangrijk is en dit is in mijn praktijk ook een speerpunt: ik werk dagelijks samen met mijn cliënten aan het verminderen van hun stress. Soms helpt praten erover al heel goed en dan is het fijn dat ik als coach ook echt dagelijks beschikbaar ben.

Supplementen kunnen daarbij ook goed helpen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • fosfatidylserine
  • ashwagandha
  • ginseng
  • maca
  • groene thee-extract
  • Omega 3-vetzuren
  • L-theanine
  • 5-HTP

Maar dit helpt ook:

  • meditatietechnieken; je kunt zenmeditatie lessen volgen, maar meditatie kan natuurlijk altijd en overal worden gedaan en er zijn ook genoeg apps die je daarbij kunnen helpen. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld Headspace of InsightTimer;
  • chronische cardio verhoogt je cortisol gehalte. Dus sla het dagelijkse hardlopen over en probeer in plaats daarvan weerstandstraining, Pilates, yoga of HIIT;
  • let op je magnesium inname; de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 300 – 500 mg;
  • neem even een pauze van social media en zet de elektronica uit, vooral ‘s avonds; investeer je vrije tijd in echte sociale interactie of maak meer ruimte in je agenda voor ontspannende activiteiten zoals wandelen, lezen of een creatieve hobby; dagelijks minimaal een half uur buiten zijn overdag is sowieso aan te raden in verband met de broodnodige aanmaak van vitamine D3;
  • zorg voor een goede nachtrust, je bent dan echt veel beter in staat om met stress om te gaan. Een goede slaaphygiëne is dan ook belangrijk: ga vroeg naar bed, liefst elke avond op hetzelfde tijdstip, sta ook iedere dag op hetzelfde tijdstip op en maak van je slaapkamer een rustige, donkere en koele ruimte.


Volg jij al een keto leefstijl en loop je vast met je gewichtsverlies? Boek dan nu een coach gesprek: samen bepalen wij dan een goede strategie voor jouw specifieke situatie!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.