Uncategorized
Leave a Comment

Pindakaas: mag dat?

Vandaag kreeg ik de vraag waarom ik pindakaas afraad voor de keto leefstijl. Het is toch gemaakt van een noot? En noten zijn toch prima voor keto? Helaas, daar gaat het dus fout: de pinda is namelijk helemaal geen noot, maar een peulvrucht. En peulvruchten in het algemeen kunnen beter vermeden worden, en niet alleen vanwege hun hogere gehalte aan koolhydraten.

Peulvruchten zijn rijk aan saponinen, lectines, fytaten en trypsine remmers, de zogeheten ‘anti-nutriënten’. Dit zijn natuurlijke componenten van de plant. Ze zijn ontworpen om de plant te beschermen tegen consumptie door insecten en andere roofdieren. Maar ook voor de mens kunnen ze problemen veroorzaken met betrekking tot een juiste opname van voor ons heel belangrijke nutriënten.

Alle planten (inclusief granen, noten en zaden) hebben saponinen en lectinen, maar deze zijn meestal geconcentreerd in de zaden. En bonen zijn dus de zaden.

Oké, maar waarom is dat dan zo slecht?

Peulvruchten kunnen om een paar redenen problematisch zijn voor het menselijk lichaam. Ze zijn lastig te verteren en hebben daarbij ook de potentie om de slechte bacteriën in onze maag te voeden. Door hun interactie met onze darmbarrière kunnen er zelfs gaatjes ontstaan in het oppervlak van de membranen van ons spijsverteringskanaal, waardoor onze darmcellen doorlaatbaar worden. Dit wordt ook wel lekkende darm genoemd.

Lekkende darm?

Lekkende darm ontstaat wanneer de cellen die de nauwe band tussen de darmwanden vormen beschadigd zijn. Dan kunnen moleculen die normaal gesproken niet in het lichaam kunnen komen wel doorgelaten worden. Hierdoor ontstaan vervolgens ontstekingen in het lichaam.

Verder binden andere anti-nutriënten, zoals fytinezuur, zich aan mineralen en maken het vervolgens moeilijk om deze te absorberen. Fytinezuur met name remt de spijsverteringsenzymen amylase, trypsine en pepsine af.

Kortom, peulvruchten horen niet thuis in een goed geformuleerd keto dieet…en dus ook niet een lepel pindakaas. Maar geen nood: andere noten en noot boters kun je natuurlijk prima eten

Wil jij weten welke producten jij nog meer kan eten? Kijk dan even hier

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.