Uncategorized

Gluten: nooit een goed idee

Een vraag die ik vaak krijg van mensen op een standaard westers dieet:

Moet ik granen vermijden, ook als ik geen symptomen van een glutengevoeligheid heb?

Mijn antwoord is: absoluut.

Onderzoek toont aan dat gluten een negatieve invloed hebben op je darmslijmvlies: er ontstaat darm doorlaatbaarheid, ook wel bekend als lekkende darm. Dit kan ook gebeuren als je geen coeliakie hebt. Lekkende darm ontstaat nooit van het ene op het andere moment: dit is een proces van jaren. Dus als jij nu nog geen symptomen ervaart, wil dat helaas niet zeggen dat dit altijd zo blijft.

Het slijmvlies van je darmen is ontworpen om voedsel, afval en microben veilig in je spijsverteringskanaal te houden. Gluten veroorzaken echter het vrijkomen van een inflammatoir eiwit genaamd zonuline. Dit zonuline opent de verbindingen in het slijmvlies van de darm en veroorzaakt vervolgens gaatjes.

Deze gaatjes zorgen ervoor dat voedseldeeltjes in je bloedbaan kunnen lekken. Je lichaam geeft vervolgens een immuunrespons. En deze immuunrespons is het begin van systemische ontstekingen.

Dit alleen is natuurlijk al genoeg reden om te stoppen met het consumeren van granen. Maar er zijn ook andere redenen:

  • er zijn nieuwe vormen van gehybridiseerde tarwe, ook bekend als dwergtarwe, die amylopectine bevatten, een super zetmeel dat erger is dan suiker;
  • ze bevatten het inflammatoire gliadine-eiwit;
  • de aanwezigheid van glyfosaat, een onkruidverdelger;
  • het conserveermiddel calciumpropionaat dat vaak in verband wordt gebracht met stemmings-, gedrags- en aandachtsproblemen.

Feit is dat we geen granen nodig hebben: het oorspronkelijke menselijk dieet bestaat uit dierlijke eiwitten en vetten, met zo nu en dan seizoensgebonden groente en fruit.

Onze moderne vormen van tarwe en gluten veroorzaken vooral ontstekingen, auto-immuunziekten, spijsverteringsstoornissen en obesitas.

En vergeet daarbij niet dat granen je bloedsuikerspiegel verhogen.