Uncategorized

Is het altijd beter om gluten te vermijden?

Is het verstandig om gluten te vermijden, ook als je geen symptomen hebt van een overgevoeligheid? Ik lees vaak dat dit niet nodig is maar ik nu twijfel ik toch.

Mariska, 36 jaar

Mijn professionele mening? Ja, eigenlijk wel.

Onderzoek toont aan dat gluten een negatieve invloed kunnen hebben op je darmslijmvlies: er ontstaat dan darm doorlaatbaarheid, ook wel bekend als lekkende darm. En dit kan dus ook gebeuren als je geen coeliakie hebt. Lekkende darm ontstaat ook nooit van het ene op het andere moment: dit is een proces van jaren. Dus als jij nu nog geen symptomen ervaart, wil dat helaas niet zeggen dat dit altijd zo blijft.

Het slijmvlies van je darmen is ontworpen om voedsel, afval en microben veilig in je spijsverteringskanaal te houden. Gluten veroorzaken echter het vrijkomen van een ontstekingsbevorderend eiwit, zonuline. Dit zonuline opent de verbindingen in het slijmvlies van de darm en veroorzaakt vervolgens miniscule gaatjes.

Deze gaatjes zorgen ervoor dat voedseldeeltjes in je bloedbaan kunnen lekken. Je lichaam geeft dan vervolgens een immuunrespons af. En deze immuunrespons is het begin van systemische ontstekingen.

Dit alleen is natuurlijk al genoeg reden om te stoppen met het consumeren van glutenhoudend voedsel. Maar er zijn ook nog andere redenen:

  • er zijn nieuwe vormen van gehybridiseerde tarwe, ook bekend als dwergtarwe, die amylopectine bevatten, een super zetmeel dat erger is dan suiker
  • gluten bevatten ook het ontstekingsbevorderende gliadine-eiwit
  • er is ook kans op de aanwezigheid van glyfosaat, een onkruidverdelger
  • en het conserveermiddel calciumpropionaat, dat vaak in verband wordt gebracht met stemmings-, gedrags- en aandachtsproblemen

Feit is natuurlijk dat we gluten en het voedsel waar het in zit ook helemaal niet nodig hebben: het oorspronkelijke menselijk dieet is heel eenvoudig en bestaat uit dierlijke eiwitten en vetten met seizoensgebonden groente en fruit.
Onze moderne vormen van granen veroorzaken ook vooral ontstekingen, auto-immuunziekten, spijsverteringsstoornissen en obesitas en zijn de aanjagers van bloedsuiker- en insulineproblemen.

Al met al is het dus altijd een goed idee om in ieder geval zeer terughoudend te zijn met glutenhoudend voedsel als je een goede metabole gezondheid nastreeft. En als je keto doet horen gluten 100% niet thuis in jouw leefstijl.


Overweeg jij om te starten met een keto leefstijl? Het is dan een goed idee om eerst een afspraak te maken in mijn praktijk voor een adviesgesprek. Dit videogesprek duurt 30 minuten en is gratis. Tijdens het gesprek maak ik een analyse van jouw huidige leefstijl en krijg je advies over keto coaching.