Uncategorized

Stop met wegen!

Typisch vrouwen

Ik kan er wel omheen draaien maar toch is het zo: iedere dag wegen is iets wat ik in mijn praktijk eigenlijk alleen vrouwen zie doen. Het is tekenend voor de traditionele rekensom die zij nog steeds maken:

minder eten + meer bewegen = lager getal op de weegschaal


Maar dat getal op een weegschaal is ook maar een indicatie van wat er gaande is met jouw lichaam. En eigenlijk niet zo’n heel goede.

Hoezo dat dan?

Jouw gewicht kan om te beginnen ontzettend veel fluctueren, soms zelfs met met een paar kilo op een dag. Het is heel normaal om in de avond zomaar anderhalve kilo meer te wegen dan in de ochtend bijvoorbeeld. Wát je eet, hoeveel vocht je binnenkrijgt en hoe actief je bent op een dag maken gewoon dat er grote verschillen kunnen zitten in gewicht, ook van dag tot dag. Dat maakt wegen dus niet heel betrouwbaar en kan voor paniek zorgen als je te vaak weegt.

Het is ook heel normaal dat het getal op de weegschaal kortere of langere periodes niet omlaag gaat terwijl je toch lichaamsvet verbrandt.

Oh echt? Waar merk ik dat dan aan?

  • hoe je kleding zit; vaak kan je daar al aan merken dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld omdat een bh-bandje losser zit, broeken of rokken minder strak, een riem die je strakker moet aantrekken, een horloge, ring of armband die je ineens beter kan ronddraaien, zelfs schoenen die minder knellen enzovoort
  • wat je ziet als je in de spiegel kijkt; in je gezicht maar bijvoorbeeld maar ook elders op je lichaam; soms zie je dat overigens zelf minder goed maar de mensen om je heen des te meer
  • meten is beter dan wegen; met een meetlint je maten opmeten (taille, buik, heupen, dijen, bovenarmen en nek) en dat iedere twee weken herhalen
  • een gevoel; vaak voelen mensen zich ‘lichter’ en energieker, ze merken dat ze minder opgezwollen zijn, de buik voelt platter of leger…het is een gevoel maar valt zeker niet te negeren

Oké, maar toch wil ik ook wegen

Prima natuurlijk, mijn advies is dan wel om:

  • maximaal 1 keer per week op de weegschaal te gaan staan
  • altijd op dezelfde dag en tijdstip te wegen
  • te wegen zonder kleding en schoenen


Maar let op: merk jij dat jij daar toch nog onrustig of zelfs ongelukkig van wordt? Stop er dan gewoon een tijdje helemaal mee: haal de batterijen eruit en duw de weegschaal ver weg in een kast. Ga vooral letten op wat jouw lichaam jou vertelt vertrouw op jouw gezonde leefstijl.


Kan jij wel wat ondersteuning gebruiken om van die weegschaal mindset af te komen? Maak dan nu een afspraak voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen kijken wij dan waar precies jouw behoeftes liggen.