Uncategorized

Keto en de galblaas

Heb jij galstenen of misschien zelfs helemaal geen galblaas meer? Dan is het goed om te weten dat een ketogene leefstijl jou daar prima bij kan helpen: de klachten die je ervaart verdwijnen vaak al snel.

Hoe ontstaan galstenen?

Gal wordt geproduceerd door de lever en wordt gebruikt om vetten af te breken en te verbranden. De gal wordt tijdelijk opgeslagen in de galblaas voordat het via de galwegen naar de darmen gaat.

Als jij een standaard voedingspatroon hebt, dus hoog in koolhydraten en laag in vet, heb je van nature al weinig gal nodig om dat eten te verteren. Soms komt het dan voor dat overtollig gal in de galblaas stil blijft staan en verdikt. Hieruit ontstaan dan galstenen. Je zou dus kunnen zeggen dat de galstenen in dit geval het gevolg zijn van een voedingspatroon dat laag is in vetten. Ook kan je een infectie in de galblaas hebben waardoor de gal kan gaan indikken, met als gevolg galstenen.

Hormonen kunnen ook een rol spelen bij de vorming van galstenen, bijvoorbeeld als je een vrouw in de overgang bent, zwanger of als je de pil slikt. Andere risicofactoren zijn overgewicht en erfelijkheid.

De meest voorkomende symptomen zijn heftige buikpijn, ontkleurde ontlasting (beige in plaats van bruin) en geelzucht. Soms ontstaan er complicaties, als een galsteen langere tijd klem zit in de galwegen. Je moet dan denken aan een ontsteking van de galwegen of galblaas of acute alvleesklierontsteking.

Goed om te weten: je kan ook galstenen hebben zonder dat je daar iets van merkt!

Dus hoe helpt keto daarbij?

Als jij start met een ketogene leefstijl ga jij niet alleen minder koolhydraten eten, maar ook meer (gezonde) vetten. Jouw lever gaat dus meer gal produceren om die vetten af te breken. Hierdoor kan de gal ook weer op een normale manier gaan doorstromen. De kans dat je op een keto dieet dus galstenen krijgt is een stuk kleiner dan op een standaard dieet dat laag is in vetten.

Goed om te weten: als jij al galblaasproblemen hebt en je start met keto dan zul je merken dat jouw klachten snel zullen verminderen en vaak ook geheel verdwijnen.

Wat nou als ik geen galblaas meer heb?

Soms komt het voor dat iemand erg veel last van galstenen heeft. Er kan dan worden besloten om de galblaas te verwijderen. Je hebt dan geen opslagplek meer in je lichaam voor de gal die door jouw lever wordt geproduceerd. In plaats daarvan gaat de gal rechtstreeks naar de dunne darm. Dat kan tijdelijke diarree klachten geven. Andere klachten die kunnen voorkomen zijn misselijkheid, brandend maagzuur, pijn en overgeven. De diarree klachten verdwijnen meestal snel.

Kan ik dan keto doen zonder galblaas?

Absoluut! Als je net de operatie hebt gehad raad ik je wel aan om te wachten tot je daar goed van hersteld bent. Dit duurt meestal zo’n twee weken. In alle andere gevallen kan je direct starten.

En gaat dat dan altijd probleemloos?

Meestal wel: het overgrote deel van de mensen zonder galblaas in mijn praktijk hebben geen enkele moeite met de overstap naar keto. Het kan natuurlijk voorkomen dat jij net die ene persoon bent die met de start van keto toch weer last krijgt van diarree en/of misselijkheid vanwege de toename in je vetconsumptie. Jouw lever heeft dan moeite om genoeg gal te produceren. Niet iedereen heeft hier dus last van, het is heel individueel. Maar als dit bij jou het geval is zijn er gelukkig wel dingen die je kan doen om deze tijdelijke verschijnselen te voorkomen of te helpen verminderen.

Goed om te weten: veel van mijn cliënten komen uit de Verenigde Staten en het lijkt er op dat de galblaasverwijdering daar veel vaker voorkomt dan hier in Nederland. Ik heb dus ruimschoots ervaring met juist die situatie.

Tips

De tips die ik hieronder noem kun jij proberen als jij merkt dat het vetgehalte van het keto dieet toch voor problemen zorgt zonder een galblaas. Het kan even zoeken zijn wat voor jou het beste werkt, maar voordat je de tips gaat uitproberen: zorg dat je je lichaam vooral ruim voldoende de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe leefstijl. Soms heeft jouw lichaam net iets langer de tijd nodig.

  • start niet meteen met het eten van je complete vet macro maar bouw dit langzaam op; je lever krijgt daardoor de kans om langzaamaan meer galvloeistof te produceren.
  • eet in plaats van 3 volledige maaltijden per dag 4-6 kleinere maaltijden en verdeel je vet macro evenredig over die maaltijden.
  • zorg ervoor dat je niks drinkt voor/tijdens/na de maaltijd; water (en dus ook andere drankjes) verdunt de galvloeistof en dat bemoeilijkt de vetvertering.
  • bepaalde soorten voedsel kan je beter vermijden omdat de vetten ervan veel meer gal nodig hebben om te worden afgebroken; het gaat dan om avocado, noten en zaden, olijven, ei en vlees. Als jij dus merkt dat je meer problemen ervaart bij bepaalde voeding is dat een duidelijk teken om ze even achterwege te laten.
  • soms helpt het om appelcider azijn te gebruiken, dit zorgt ervoor dat de galvloeistof dunner wordt en dus gemakkelijker doorstroomt; meng 1-2 theelepels met een glaasje water en drink dit een half uur voor je maaltijd
  • gefermenteerde producten zoals zuurkool of kefir stimuleren de lever om gal te produceren.
  • het kan helpen om eens naar je vezel inname te kijken als je erg veel last hebt van diarree; vezels kunnen dunne ontlasting binden. Zorg dan wel dat je je vezel inname alleen verhoogt middels vezelrijke groente en gebruik geen vezel supplementen zoals psyllium.
  • als alle eerder genoemde tips niet helpen kan je twee soorten supplementen voor tijdelijk gebruik overwegen: spijsverteringsenzymen en ox bile.

Heb jij nog vragen hierover? Neem dan gerust contact met mij op: